Varje års inbjudan till Guldbaggegalan är unik. I år har Filminstitutet samarbetat med den strategiska designbyrån Söderhavet, i syfte att ta fram en inbjudan med ledorden “modern”, “lyxig” och “överraskande”.

När Oscar Bauer med kollegor på Söderhavet fick förfrågan om att designa årets galainbjudan, satte de sig ned efter jobbet för att brainstorma. De frågade sig “vad är exklusivitet idag?” och kom fram till att målet skulle vara att de inbjudna kände sig utvalda, unika, samtidigt som de blev en del av ett större sammanhang, Guldbaggefamiljen. Inspirationen är hämtad från konsten, från det exklusiva i begränsade upplagor och skräddarsydda produkter. Likväl från Guldbaggens formgivare Karl Axel Pehrson och Noel Pretorius, som har formgett den grafiska baggen, den som används som logga, till exempel högst upp på den här sidan. 

Söderhavets design bygger vidare på Noel Pretorius formgivning. Till denna adderades fem olika varianter av varje del på baggen (bakdel, framdel, huvud och känselspröt), vilka sedan kodades i ett program för att slumpmässigt sättas ihop. På så sätt är ingen bagge lik den andra. Alla är unika, precis som de inbjudna. 

Karl Axel Pehrsons guldbaggar har alla en unik glasering. Oscar Bauer berättar om hur inbjudningarna designades för att få till det där unika skimret.

– Vi har använt olika mörka och ljusa färger som övergår i varandra. Vi ville att alla baggarna skulle få en identitet. Mina personliga favoriter är de som har blivit mest knasiga i kombinationerna. Och de som är stora, så att man får mer av färgen.